Πανελλαδική Ποδηλατοπορεία 2024

Submitted by Pitsilos on

Πανελλαδική διαδήλωση ποδηλατών για τη θέσπιση Εθνικής Στρατηγικής – Εθνικού Σχεδίου Δράσης για το Ποδήλατο, καλύτερες υποδομές και ασφάλεια στους δρόμους.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ΚΥΡΙΑΚΗ 12 ΜΑΪΟΥ 2024

Θέλετε να κυκλοφορείτε με το ποδήλατο, το ηλεκτρικό ποδήλατο ή το πατίνι για δουλειές, μαθήματα, ψώνια, βόλτες αλλά διστάζετε γιατί φοβάστε «μην σας φάνε λάχανο»; Δεν είστε μόνες, δεν είστε μόνοι. Την Κυριακή 12 Μαΐου 2024 ποδηλάτες από όλες τις πόλεις της Ελλάδας ενώνουν τις φωνές τους και κατεβαίνουν στους δρόμους.

Ζητούν υποδομές για να κινούνται με ασφάλεια.
Ζητούν να μπει η χαρά του ποδηλάτου στη ζωή όλων.
Και ζητούν κυρίως κάτι που ακούγεται γραφειοκρατικό, αλλά είναι η βάση όλων: Η Εθνική Στρατηγική/Εθνικό Σχέδιο Δράσης για το Ποδήλατο.

Όλες οι χώρες που αντιμετωπίζουν με υπευθυνότητα τη βιώσιμη κινητικότητα και σέβονται τους πολίτες τους έχουν τέτοια στρατηγική, ορισμένες εδώ και χρόνια. Χώρα με Εθνική Στρατηγική για το Ποδήλατο σημαίνει χώρα που ενδιαφέρεται πραγματικά για την αύξηση της ποδηλατικής μετακίνησης και όχι για ασύνδετα και άσχετα έργα "βιτρίνας". Η Εθνική Στρατηγική για το Ποδήλατο μετρά ποια είναι η χρήση του ποδηλάτου ως μέσου μετακίνησης στην Ελλάδα σήμερα και θέτει στόχους, κίνητρα και δράσεις για την αύξησή της τα επόμενα χρόνια.

Το αρμόδιο υπουργείο είναι το Υπουργείο Μεταφορών.
Το Μάρτιο του 2023, το Υπουργείο Μεταφορών υιοθέτησε τον «Οδηγό Δημόσιας Πολιτικής για το Ποδήλατο». Είναι η πρώτη φορά που το Υπουργείο Μεταφορών υιοθετεί ένα κείμενο πολιτικής για την Αστική Ποδηλασία.
Το κείμενο του Οδηγού προετοιμαζόταν αρκετούς μήνες από το Υπουργείο Μεταφορών και κινείται σε επίπεδο αρχών και κατευθύνσεων. Σε μεγάλο βαθμό ο Οδηγός ακολουθεί το κείμενο του λεγόμενου «ΠΕΠ» («PEP») (Πανευρωπαϊκό Γενικό Σχέδιο για την Προώθηση του Ποδηλάτου) του 2021, όσον αφορά στους κεντρικούς άξονες – όχι όμως στο σύνολό του. Είναι ένα φλύαρο και γενικόλογο κείμενο το οποίο όμως έχει μία χρησιμότητα γιατί καταλήγει, ίσως για πρώτη φορά σε αυτό το επίπεδο, στο ότι το ποδήλατο είναι ένα μεταφορικό μέσο εντασσόμενο πλήρως στο πλαίσιο της βιώσιμης αστικής κινητικότητας.
Η μεγαλύτερη αξία του Οδηγού είναι η τελευταία του σελίδα (η σελίδα 23) η οποία προβλέπει την εκπόνηση Εθνικού Σχεδίου Δράσης για το Ποδήλατο. Το Εθνικό Σχέδιο Δράσης είναι στην ουσία η Εθνική Στρατηγική για το Ποδήλατο – απλώς το Υπουργείο Μεταφορών για δικούς του λόγους το ονομάζει «Σχέδιο Δράσης» - στο οποίο όλα αυτά τα οποία προβλέπει ο Οδηγός θα μετουσιωθούν σε μέτρα με χρονοδιαγράμματα.
Το 2023 δεν υπήρξε Εθνικό Σχέδιο Δράσης για το Ποδήλατο. Στο Ετήσιο Σχέδιο Δράσης του Υπουργείου Μεταφορών για το 2024 προβλέπεται η Συγκρότηση διυπουργικής ομάδας εργασίας για την εκπόνηση του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για το Ποδήλατο. Αν με το καλό η Ομάδα Εργασίας αυτή συσταθεί εντός του 2024 να ελπίζουμε για το πρώτο έτος εφαρμογής του Εθνικού Σχεδίου Δράσης το 2025;
Η Ελληνική Ομοσπονδία Αστικής Ποδηλασίας στέκεται και θα σταθεί αρωγός στο Υπουργείο με την τεχνογνωσία της σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο όπως ήδη έχουμε κάνει μέχρι σήμερα ώστε το Εθνικό Σχέδιο Δράσης να εκπονηθεί έχοντας υπόψη τις πραγματικές ανάγκες της ποδηλατικής μετακίνησης, λαμβάνοντας υπόψη την ευρωπαϊκή εμπειρία από την εφαρμογή των εθνικών στρατηγικών στις ευρωπαϊκές χώρες και μεταφέροντας τις καλές πρακτικές.
Οι χρόνοι είναι ασφυκτικοί. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στο Ψήφισμά του το Φεβρουάριο του 2023 μιλάει για διπλασιασμό των χιλιομέτρων μετακίνησης με ποδήλατο στην Ευρωπαϊκή Ένωση μέχρι το 2030, ενώ στην Ευρωπαϊκή Διακήρυξη για την Ποδηλασία οι Υπουργοί Μεταφορών των Μελών-Κρατών που την υπέγραψαν, μεταξύ αυτών κι ο κ. Χ. Σταϊκούρας, δεσμεύονται να λάβουν τα αναγκαία μέτρα για την όσο το δυνατόν ταχύτερη εφαρμογή των πολιτικών και στρατηγικών για το ποδήλατο.

Οτιδήποτε έχει κερδηθεί για το ποδήλατο στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια – η είσοδος ποδηλάτων στο μετρό, οι λιγοστοί ποδηλατόδρομοι που υπάρχουν, αυτοί που δρομολογούνται π.χ. στο παραλιακό μέτωπο της Αττικής- έχει κερδηθεί επειδή κάποιοι μπαίνουν στον κόπο να το ζητήσουν. Εσείς που ακούτε και θα θέλατε πολύ να υπάρχουν ποδηλατόδρομοι στην περιοχή σας πρέπει να ξέρετε ότι αν δεν εμφανιστείτε, για αυτούς που αποφασίζουν είναι σαν να μην υπάρχετε.

Την Κυριακή 12 Μαΐου 2024 οι ποδηλάτες υπάρχουν. Και θέλουν περισσότερα.

Πρακτικές πληροφορίες:

1. Οι συμμετέχοντες έχουν την αποκλειστική ευθύνη της συμμετοχής τους. Τυχόν ανήλικοι θα πρέπει απαραιτήτως να συνοδεύονται από ενήλικους που επίσης θα έχουν την ευθύνη τους.
2. Η πορείες είναι εύκολες για όλους. Ποδηλατούμε προσεκτικά σεβόμενοι τον Κ.Ο.Κ.
3. Συνιστάται η χρήση κράνους.

Δυο λόγια για τους οργανωτές:

Λίγα λόγια για την Ελληνική Ομοσπονδία Αστικής Ποδηλασίας

Η Ελληνική Ομοσπονδία Αστικής Ποδηλασίας ιδρύθηκε το 2020 με σκοπό την προώθηση της χρήσης του ποδηλάτου στο πλαίσιο μιας βιώσιμης πολιτικής για τις αστικές και περιαστικές μετακινήσεις στην Ελλάδα. Η Ομοσπονδία έχει μέλη Σωματεία Αστικής Ποδηλασίας από όλη την Ελλάδα και είναι πλήρες μέλος της ECF - European Cyclists' Federation

Η Πανελλαδική Ποδηλατοπορεία είναι ετήσια ποδηλατοπορεία διεκδίκησης που διοργανώνεται κάθε χρόνο, την δεύτερη Κυριακή του Μαΐου.

Η επένδυση του βίντεο είναι από τις εργασίες μαθητών της Γ' γυμνασίου που συμμετείχαν στο πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης Ecomobility 2023-24 που αναφέρεται στην βιώσιμη κινητικότητα και οργανώθηκε φέτος για εικοστή φορά, από το Ecocity. Στίχοι και εκτέλεση του τραγουδιού, από το γυμνάσιο Φαρών Ερυμάνθου Αχαΐας, ενώ οι στίχοι της αφίσας από το 3ο γυμνάσιο Αγίου Δημητρίου Αττικής.

Στοιχεία επικοινωνίας:

Ιστοσελίδα: www.eoap.org.gr 
Ηλ. ταχυδρομείο: info@eoap.org.gr