Η δεκαετία του ποδηλάτου

Submitted by chatzigiannis on
wbd ecf

Από τον Henk Swarttouw, Πρόεδρο της ECF

03 Ιουν, 2021

Ο κόσμος θα χρειαστεί πολύ περισσότερο ποδήλατο εάν θέλουμε να ξεπεράσουμε την κλιματική αλλαγή, την πιο επείγουσα κρίση της εποχής μας. Εάν πετύχουμε, η δεκαετία του 2020 θα μπορούσε να είναι η δεκαετία που ο τρόπος με τον οποίο μεταφερόμαστε σταμάτησε να είναι το πρόβλημα και έγινε μέρος της λύσης.

Η Παγκόσμια Ημέρα Ποδηλάτου, 3 Ιουνίου, μπορεί να έρχεται μόνο μία φορά το χρόνο, αλλά αυτή η δεκαετία θα μπορούσε να δει το ποδήλατο να ανακτήσει μια κεντρική θέση στις κοινωνίες μας - και να μετριάσει τη χειρότερη κρίση της εποχής μας.

Τα βιβλία ιστορίας θα ξεκινήσουν την ιστορία της δεκαετίας του 2020 με την καταστροφή του COVID-19. Η παγκόσμια πανδημία έχει στοιχίσει πάνω από 3,5 εκατομμύρια ζωές μέχρι σήμερα και έχει επηρεάσει κάθε πτυχή της ζωής μας, από τις κοινωνικές μας σχέσεις και τη σωματική και ψυχική μας υγεία μέχρι τον τρόπο που εργαζόμαστε και κινούμαστε.

Όσο τραγική και απαιτητική ήταν, η πανδημία έκανε επίσης περισσότερους ανθρώπους σε ολόκληρη την Ευρώπη να υιοθετήσουν το ποδήλατο ως τρόπο μετακίνησής τους. Νέοι και παλιοί ποδηλάτες πλημμύρισαν τις πόλεις και τις κωμοπόλεις μας που κυριαρχούσε το αυτοκίνητο στο παρελθόν κατά τη διάρκεια του lockdown και τα ποδηλατικά καταστήματα αγωνίστηκαν να ανταποκριθούν στη ζήτηση.

Σε όλη την ήπειρο, οι πολιτικοί ενήργησαν γρήγορα. Πολλοί είτε επιτάχυναν τα υπάρχοντα σχέδια για το ποδήλατο είτε εισήγαγαν φιλικά προς τον ποδήλατο μέτρα για πρώτη φορά, συχνά εισάγοντας γρήγορα, προσωρινά μέτρα, όπως «αναδυόμενες» λωρίδες ποδηλάτου (tactical urbanism)

Μια πρόσφατη μελέτη που χρησιμοποιεί στοιχεία από την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Ποδηλατών έδειξε ότι οι αναδυόμενες λωρίδες ποδηλάτου αύξησαν τα επίπεδα ποδηλατικής μετακίνησης έως και 48% στις ευρωπαϊκές πόλεις. Οι αρχές σε πολλά μέρη κάνουν τώρα αυτές τις αναδυόμενες λωρίδες μόνιμες. Σε πολλές χώρες, υπάρχει νέα πολιτική ώθηση για επενδύσεις στο ποδήλατο, ιδίως στα εθνικά σχέδια οικονομικής ανάκαμψης.

Επίτευξη των κλιματικών στόχων της Ευρώπης

Αλλά αν θέλουμε να ξεπεράσουμε την πιο επείγουσα κρίση της εποχής μας, απαιτούνται πολύ περισσότερες επενδύσεις και δέσμευση. Με απλά λόγια, οι στόχοι της Ευρώπης για το κλίμα δεν θα επιτευχθούν ποτέ χωρίς σημαντικές μειώσεις εκπομπών στον τομέα των μεταφορών, οι οποίες με τη σειρά τους δεν μπορούν να υλοποιηθούν χωρίς σημαντικά περισσότερη ποδηλατική μετακίνηση. Οι μεταφορές συμβάλλουν σημαντικά στην αλλαγή του κλίματος, είναι υπεύθυνες για σχεδόν το ένα τέταρτο των παγκόσμιων εκπομπών CO2, και μια σημαντική αλλαγή από τη μετακίνηση με ιδιωτικά αυτοκίνητα σε πραγματικά βιώσιμους τρόπους μεταφοράς, όπως το ποδήλατο, θα είναι το κλειδί για την επίτευξη των κλιματικών στόχων που έχουμε θέσει.

Οι κυβερνήσεις εναποθέτουν τις ελπίδες τους στην τεχνολογία όπως στα ηλεκτρικά ή / και αυτόνομα οχήματα, αλλά στην καλύτερη περίπτωση αυτό θα είναι μόνο μέρος της λύσης. Η ηλεκτροδότηση θα πάρει πολύ καιρό και δεν θα βοηθήσει στην επίλυση άλλων προβλημάτων όπως η κυκλοφοριακή συμφόρηση και η έλλειψη σωματικής άσκησης.

Πρέπει να δώσουμε προτεραιότητα και να επενδύσουμε σε λύσεις που είναι διαθέσιμες τώρα. Μόλις παραχθεί, το ποδήλατο είναι μηδενικών εκπομπών και περισσότερο ποδήλατο προσφέρει μια σειρά θετικών κοινωνικών επιπτώσεων εκτός από καθαρότερο αέρα: μειωμένη συμφόρηση, βελτιωμένη υγεία και ευεξία, πιο ελκυστικές και βιώσιμες πόλεις για όλους, καλύτερη αγροτική συνδεσιμότητα και πράσινες επιλογές αναψυχής και τουρισμού.

Το ποδήλατο είναι ισοσταθμιστής. Προσφέρει σε άτομα όλων των ηλικιών, ικανοτήτων και υποβάθρου πρόσβαση σε θέσεις εργασίας και χώρους κοινωνικής και πολιτιστικής ανταλλαγής. Βοηθά στη δημιουργία πιο περιεκτικών κοινωνιών και συμβάλλει σε ζωντανές τοπικές οικονομίες μέσω της υψηλότερης προστασίας των τοπικών επιχειρήσεων και περισσότερων τοπικών θέσεων εργασίας.

Αδράξτε τη δυναμική

Τι πρέπει λοιπόν να κάνουν οι πολιτικοί και οι υπεύθυνοι λήψης αποφάσεων; Πώς μπορούν να επιτρέψουν περισσότερο ποδήλατο στις χώρες, τις πόλεις και τις κωμοπόλεις τους;

Πρώτον, θα πρέπει να δεσμευτούν ανοιχτά να δώσουν προτεραιότητα στο ποδήλατο ως βιώσιμο και υγιή τρόπο μετακίνησης, όπως έκανε η Ιρλανδία στη συμφωνία συνασπισμού της κυβέρνησης το 2020: «Το ποδήλατο και το ηλεκτρικό ποδήλατο έχουν τεράστιες δυνατότητες να διευκολύνουν ένα μεγάλο ποσοστό ημερήσιων ταξιδιών εάν παρέχουμε ένα περιβάλλον που προστατεύει και δίνει προτεραιότητα σε αυτόν τον τρόπο μεταφοράς.»

Δεύτερον, πρέπει να διαθέσουν προϋπολογισμούς και να ανακατανείμουν δημόσιο χώρο για την παροχή ασφαλούς, συνδεδεμένης και άμεσης ποδηλατικής υποδομής. Η αντιληπτή έλλειψη ασφάλειας είναι το μεγαλύτερο εμπόδιο για τους ανθρώπους να επιλέξουν το ποδήλατο για τα καθημερινά τους ταξίδια. Ως εκ τούτου, οι υψηλής ποιότητας, προστατευμένες ποδηλατικές διαδρομές είναι απαραίτητες. Για να γίνουν πραγματικά φιλικές προς το ποδήλατο, οι πόλεις πρέπει να ακολουθήσουν το παράδειγμα πόλεων όπως το Άμστερνταμ, η Κοπεγχάγη και, πιο πρόσφατα, το Λονδίνο και το Παρίσι.

Τρίτον, η ποδηλατική μετακίνηση πρέπει να υποστηρίζεται και να ενθαρρύνεται μέσω μέτρων όπως τα ασφάλιστρα αγοράς, οι φορολογικές ελαφρύνσεις και τα ποδηλατικά προγράμματα προς την εργασία. Η πρόσφατη ανακοίνωση της Γαλλίας για την παροχή πριμοδοτήσεων αγοράς e-bike έως 2.500 € σε συνδυασμό με απόσυρση ενός ρυπογόνου αυτοκινήτου είναι ένα παράδειγμα που πρέπει να ακολουθηθεί.

Πρέπει να αδράξουμε τη δυναμική της τρέχουσας κρίσης και τα πράσινα σχέδια ανάκαμψης των ευρωπαϊκών χωρών για να δημιουργήσουμε μια πιο αξιοβίωτη, βιώσιμη και υγιή Ευρώπη στην οποία θέλουμε να ζήσουμε. Όπως είπε ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Frans Timmermans το περασμένο φθινόπωρο, η επένδυση στο ποδήλατο είναι «χωρίς να το σκεφτούμε και χωρίς να το μετανοιώσουμε» (“no-brainer and no-regrets”). Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο πρέπει να επενδύσουμε σε μεγάλο βαθμό στην ποδηλατική μετακίνηση, κάτι που είναι πολύ καλό καθώς τα μέτρα υπέρ του ποδηλάτου έχουν υψηλή απόδοση επένδυσης.

Εάν πετύχουμε, σίγουρα θα θυμόμαστε τη δεκαετία του 2020 για το COVID-19 και την κατάσταση έκτακτης ανάγκης για το κλίμα, αλλά και ως τη δεκαετία που ο τρόπος με τον οποίο μεταφερόμαστε σταμάτησε να είναι το πρόβλημα και έγινε μέρος της λύσης.

Η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Ποδηλατιστών εργάζεται για περισσότερη και καλύτερη ποδηλατική μετακίνηση για όλους, γιατί πιστεύουμε ακράδαντα ότι το ποδήλατο είναι η καλύτερη λύση που έχουμε ήδη. Αξίζει να θυμόμαστε ότι δεν χρειάζεται πάντα να ανακαλύπτουμε ξανά τον τροχό. Καλή Παγκόσμια Ημέρα Ποδηλάτων σε όλους/ες σας!

Μετάφραση της ΕΟΑΠ από:

https://ecf.com/news-and-events/news/decade-bicycle